MB/8 Club Poland - Klub i forum miłośników samochodów Mercedes-Benz
https://forum.w114-115.org.pl/

[M110] Zawor powietrza dodatkowego
https://forum.w114-115.org.pl/viewtopic.php?f=24&t=50300
Strona 1 z 2

Autor:  kielbik [ śr sie 11, 2010 2:16 am ]
Tytuł:  [M110] Zawor powietrza dodatkowego

Gdzie szukac zaworu powietrza dodatkowego w M110? Zdjecia obrazujace jego polozenie mile widziane?

Autor:  marcin280e [ śr sie 11, 2010 10:00 am ]
Tytuł:  Re: [M110] Zawor powietrza dodatkowego

Zawór ten mocowany jest w bloku silnika w płaszczu wodnym.
Są dwa rodzaje ,do d-jeta i do k-jeta
Nie mam zdjęcia wtryskowego motoru ale mam zdjęcie gaznikowego m110 -widac korek/zaślepke wkręcana w blok ktora sie wykreca i w to miejsce mocuje sie uchwyt zaworu i póżniej zawór.
Moze to i lepsze zdjecie ponieważ we wtryskowym M110 zawór skutecznie zasłania kolektor ssący

Załączniki:
DSCN1849.JPG
DSCN1849.JPG [ 37.03 KiB | Przejrzano 3427 razy ]

Autor:  kielbik [ śr sie 11, 2010 10:31 am ]
Tytuł:  Re: [M110] Zawor powietrza dodatkowego

Dzieki za odpowiedz. Chodzilo mi o wersje z K-Jetem. Czyli zawor to to ustrojstwo, ktore znajduje sie za aparatem zaplonowym i dochodzi do niego przewod "owiniety" wokol rozdzielacza oraz jakis przewod z bloku silnika a wychodzi przewod biegnacy do kolektora pod przepustnica? Nie zauwazylem przylaczy elektrycznych a powinnny chyba byc do podgrzewania bimetalu :o. No i po co ten przewod z bloku silnika? Czy zawor jest ogrzewany tak jak regulator fazy nagrzewania przez to, ze jest przymocowany bezposrednio do bloku?
Moj pacjent chodzi juz calkiem poprawnie ale ma mocno podwyzszone obroty - przypuszczam, ze winny jest wlasnie ten zawor o ktory pytam.

Autor:  marcin280e [ śr sie 11, 2010 12:59 pm ]
Tytuł:  Re: [M110] Zawor powietrza dodatkowego

Zawór ma dwa krócce
-jeden łączy sie z filtrem powietrza
-drugi łączy sie z kolektorem ssącym za przepustnicą systemem gumowych przewodów
czyli jest to zawór by-pass czyli obejściowy -podaje powietrze do kolektora przy zamkniętej przepustnicy.
Zawór jest "zanurzony" w płynie chłodzacym wiec zamyka sie płynnie w funkcji temperatuty silnika(płynu)
silnik zimny to pełne otwarcie.
To dodatkowe powietrze potrzebne jest dla pracy zimnego i rozgrzewającego się silnika.
Jak jest uszkodzony to sie nie zamyka i obroty po nagrzaniu sa nadal wysokie przy przymknięciu przepustnicy-wystarczy zatkac zasilanie zaworu z filtra aby ustalic czy zawór jest sprawny.
Nie dochodza zadne kable elektryczne do zaworu
Regulator fazy nagrzewania jest ogrzewany ciepłem bloku silnika(nie bezpośrednio płynem)i ma dodatkowo bimetal ogrzewany elektrycznie.

Autor:  kielbik [ śr sie 11, 2010 10:37 pm ]
Tytuł:  Re: [M110] Zawor powietrza dodatkowego

Dzieki Marcin za obszerna odpowiedz. Znam funkcje obu tych urzadzen (w ogole przestudiowalem calego K-Jeta podczas "rozklejania" ukladu paliwowego w kombi). Sadzilem, ze bimetal w zaworze powietrza dodatkowego jest ogrzewany dodatkowo grzalka elektryczna tak jak ma to miejsce w regulatorze fazy nagrzewania. Juz sie martwilem o demontaz tego ustrojstwa ale rada z zatkaniem przewodu jest bardzo cenna - chodzi o ten otwor posrodku obudowy filtra?

Autor:  marcin280e [ śr sie 11, 2010 10:49 pm ]
Tytuł:  Re: [M110] Zawor powietrza dodatkowego

kielbik pisze:
chodzi o ten otwor posrodku obudowy filtra?

Chyba tak nie wiem bo nie pamiętam już ...
W moim byłym 280E na D- jecie miałem zawór ten uszkodzony a że kosztował chore pieniądze w ASO to miałem to po prostu zaślepione,
Przy odpalaniu na zimno wystarczyło uchylić nieco przepustnicę i "przytrzymać" nieco nogą pedał gazu i po chwili silnik juz nie gasł i jazda...zawór jest potrzebny tylko do czasu nagrzania nieco motoru więc da się jeżdzic bez niego...

Autor:  kielbik [ pn sie 16, 2010 11:14 am ]
Tytuł:  Re: [M110] Zawor powietrza dodatkowego

No i po diagnozie: zawor nie dziala :(. Powietrze do tego zaworu pobierane jest spod klapy spietrzajacej tym przewodem:
Załącznik:
IMG_8955_1.JPG
IMG_8955_1.JPG [ 40.96 KiB | Przejrzano 3335 razy ]

Po jego scisnieciu silnik zaczyna pracowac prawidlowo (obroty ponizej 800 min^-1). Zawor ma wprawdzie srube do regulacji ilosci powietrza ale nie sadze zeby dalo sie nia ustawic prawidlowe obroty - zreszta dlaczego mialbym ja w ogole ruszac skoro nic sie w ukladzie nie zmienilo a samochod przed awaria pracowal prawidlowo? Juz sie ciesze na wyciaganie tego ustrojstwa :-?.

Autor:  kielbik [ śr wrz 22, 2010 11:30 pm ]
Tytuł:  Re: [M110] Zawor powietrza dodatkowego

Operacja wykonana i na szczescie udana ;)

Zawor siedzi pod kolektorem wydechowym, na wysokosci drugiego cylindra i w stanie zamontowanym wyglada tak:

Obrazek

a po wyjeciu tak:

Obrazek

Jest to zawor termostatyczny - dziala na takiej zasadzie jak termostat ukladu chlodzenia z ta tylko roznica, ze wraz ze wzrostem temperatury zamyka sie a nie otwiera. No i medium, ktore przez niego przeplywa jest powietrze a nie ciecz chlodzaca. Moj byl zatarty. Wystarczylo obficie potraktowac go odrdzewiaczem i klikakrotnie zanurzyc obudowe od strony zasobnika z ciecza rozszerzalna we wrzacej wodzie a nastepnie ostudzic.

Tak wyglada zawor otwarty (zimny):

Obrazek
a tak zamkniety (goracy):

Obrazek

W zwiazku z tym, ze zawor ten umieszczony jest w najnizszym punkcie plaszcza wodnego, jego demontaz umozliwia solidne wyczysczenie ukladu chlodzenia. Oczywiscie wykorzystalem te okazje a ilosc wyplukanego szlamu przekroczyla moje najsmiejsze oczekiwania. Na koncu pozostalo juz tylko zalozenie nowej uszczelki (numer czesci: A114 203 00 80, cena 7,07 EUR netto, czyli prawie 40 zl brutto :o), montaz zaworu i regulacja ilosci powietrza dodatkowego na goracym silniku za pomoca sruby regulacyjnej (znajduje sie miedzy aparatem zaplonowym a glowica, dostep od przodu silnika). Wystarczylo cwierc obrotu i silniczek - gdy sie zagrzeje - pieknie trzyma 650 obr/min :). Dziala rowniez podwyzszanie wolnych obrotow po wlaczeniu klimatyzacji (choc sama klima jest "do nabicia").

Zastanawia mnie jeszcze tylko jedna sprawa: do czego sluzy przewod zaznaczony na zdjeciu na czerwono? Jest on polaczony z kolektorem ssacym oraz kanalem powietrza dodatkowego:

Obrazek

Autor:  Jajoski [ pt paź 01, 2010 2:49 pm ]
Tytuł:  Re: [M110] Zawor powietrza dodatkowego

Daję się jakoś reperować ten zawór?

Autor:  kielbik [ pt paź 01, 2010 5:13 pm ]
Tytuł:  Re: [M110] Zawor powietrza dodatkowego

A o czym niby traktuje moj poprzedni post? :-?

Autor:  Jajoski [ ndz paź 03, 2010 11:13 pm ]
Tytuł:  Re: [M110] Zawor powietrza dodatkowego

Mam nowe przysłowie... co głupiemu po oczach...

Autor:  Jajoski [ śr lip 27, 2011 4:58 pm ]
Tytuł:  Re: [M110] Zawor powietrza dodatkowego

Jak wyjąłeś to ustrojstwo, mój mechanik chce rozebrac pół samochodu, żeby się do tego dostać...

Autor:  kielbik [ śr lip 27, 2011 8:38 pm ]
Tytuł:  Re: [M110] Zawor powietrza dodatkowego

Albo twoj mechanik jest matolem albo chce cie niezle wyruchac na kosztach robocizny. W obu przypadkach rozgladnalbym sie za innym ;). Od spodu jest piekny dostep - nie trzeba odkrecac ani jednej srubki poza opaskami na przewodach powietrza i srubami mocujacymi sam zawor do bloku. Po jego wyjeciu goraco polecam plukanie bloku bo tak sie sklada, ze siedzi on na samym dole plaszcza wodnego i ilosci szlamu, ktore mozna wyplukac przechodza wszelkie pojecie. No i dobrze jest wymienic uszczelke - watpie zeby po kilkudziesieciu latach stara nadawala sei do ponownego zastosowania.

Autor:  kielbik [ śr lip 27, 2011 9:54 pm ]
Tytuł:  Re: [M110] Zawor powietrza dodatkowego

kielbik pisze:
Zastanawia mnie jeszcze tylko jedna sprawa: do czego sluzy przewod zaznaczony na zdjeciu na czerwono? Jest on polaczony z kolektorem ssacym oraz kanalem powietrza dodatkowego:

Obrazek
Zle ze mna skoro cytuje juz sam siebie a jeszcze gorzej jezeli sam odpowiadam na zadane przeze siebie pytania ale skoro przez blisko rok nikt sie nie kwapil to pewnie juz sie nie pokwapi :roll:. Otoz przewod zaznaczony na czerwono ma za zadanie dostarczenie powietrza do cylindrow 3-6.

Autor:  Jajoski [ czw lip 28, 2011 10:37 am ]
Tytuł:  Re: [M110] Zawor powietrza dodatkowego

Dzięki za info. Uszczelkę mam. Chciałem go dziś rano zabić i poleciałem do niego z wydrukami z tego wątku...
Ale okazuję się, że cała lista (EGR, ABS, tempomat) włożonych dla Szwajcarów wypasów nieco zmienia sytuację wokół silnika.
Taki ścisk, że nie mogłem wsadzić telefonu, żeby zrobić zdjęcie...
:|

Strona 1 z 2 Strefa czasowa UTC+02:00
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited
https://www.phpbb.com/