MB/8 Club Poland - Klub i forum miłośników samochodów Mercedes-Benz
https://forum.w114-115.org.pl/

[W140] 1995 S350 TD kłopoty z ETS/ABS
https://forum.w114-115.org.pl/viewtopic.php?f=25&t=68657
Strona 2 z 2

Autor:  Jarek Cz. [ pn mar 06, 2017 10:57 pm ]
Tytuł:  Re: [W140] 1995 S350 TD kłopoty z ETS/ABS

Tak sobie prowadzę watek dla samego siebie ;-)

Oto zdjęcie rozciętej "beczki" oznaczanej na rysunku w poście powyżej:

Obrazek

Okazuje się, że jest to element który ma w sobie zalane coś więcej niż tylko kabelki. Co konkretnie? Do tego nie doszedłem ale wiem, że jest to element, którego nie można wycinać z całego układu czujnika. Wiem też, że jeśli przy samej wtyczce zmierzymy oporność, to jej nie będzie i że jest to zasługa właśnie tej "beczki". Oporność czujnika możemy sobie badać max 12,3 cm od samego czujnika ;-)
Z innych odkryć dodam, że odpięcie prawego przedniego czujnika na postoju w moim przypadku, nie powoduje błędu abs (kontrloki ABS ETS sie nie świecą a komputer Carsoft pokazuje, że układ ABS jest ok ) oraz, że wyjęcie lub niedokładne włożenie sterownika ABS 015 545 82 32 powoduje prace silnika na 4 cylindrach (chyba) oraz brak wskazań obrotomierza oraz wskaźnika ciśnienia oleju.
Na ten moment wszystko wskazuje na to, że zakupiony używany czujnik ABS (lewy przedni, dający także sygnał do wspomagania i tempomatu) jest także wadliwy. Po skasowaniu błędu pracuje prawidłowo tylko przez jakiś czas. Dokładniej wystarczą max 3 odpalenia lub drugie następujące kilka minut po pierwszym, żeby znowu wywaliło błąd.
Jak widzicie robię wszystko, żeby tylko nie kupić nowego czujnika ;-)
Pozdrawiam wszystkich, którzy grzebią, choć się na tym nie znają z wyjątkiem osób prowadzących warsztaty samochodowe.
PS.
Pompę też ABS wymieniłem.

Autor:  Jarek Cz. [ wt maja 02, 2017 6:32 am ]
Tytuł:  Re: [W140] 1995 S350 TD kłopoty z ETS/ABS

Uzupełnię materiał dla potomnych. Dla jasności napiszę, że przedstawione poniżej fakty, opinie i hipotezy dotyczą wyłącznie mojego egzemplarza (W140 S350 1995) i jako takie nie powinny zostać uogólnione ;-)

1. Czy Carsoft do czegoś się nadaje?
Zdecydowanie tak. Gdybym rzetelniej podszedł do tego jakie błędy wypluwa, to ten wątek nie powinien powstać:
Obrazek

Co oznacza, że trzeba sprawdzić czujniki lewy przód, prawy tył i przekaźniki w pompie ABS.

2. Jakie problemy wykrywał SD ?
Po pierwsze dokładniej wskazuje o które przekaźniki chodzi - A7/3K1. W moim przypadku znajdują się na obudowie pompy ABS, pod wtyczka wiązki pompy. Są ukryte pod osłoną przykręconą jedną śrubką:
Obrazek

Po wyeliminowaniu błędu przekaźników, SD wskazywał usterkę czujnika lewy przód.

3. Czym skutkują błędy przekaźników?
Jeśli przekaźniki są niesprawne, to za pomocą SD i Carsoft w temacie ABS niczego więcej nie da się zdiagnozować. Trzeba usunąć tą usterkę, żeby przejść do testu samych czujników.

4. Jak usunąć usterkę przekaźników?
W moim przypadku przekaźniki były sprawne. Konieczne było solidne oczyszczenie styków wiązki.

5. Czy można sprawdzić oporność na wtyczkach czujników ?
Można ale tylko tych zamontowanych na tylnych kołach. Wystarczy podnieć siedzenie tylnej kanapy. Zielona wtyczka to czujnik koła prawego, żółta lewego. Czujniki przednich kół są połączone z czujnikami klocków. Zastosowane tam "rozdzielacze" powodują, że nie da się zmierzyć oporności na wtyczce. Silikonowa izolacja przewodów skutecznie broni się przed kolcami miernika. Można odciąć sam czujnik, pomierzyć i potem wszystko połatać ale jest lepszy sposób.

6. Jak pomierzyć oporność przednich czujników, bez ich rozcinania ?
Czujniki są bardzo drogie. Nowe około 800 zł, używane nawet 500 i nie da się sprawdzić czy są dobre zanim nie włożycie ich do auta. Niczego nie kupujcie zanim nie pomierzycie !
Aby dokonać pomiaru należy wyjąć moduł ETS PML (Bosch 015 545 82 32) z gniazda. Moduły/sterowniki/komputery znajdują się w komorze silnika po prawej stronie, tam gdzie jest gniazdo diagnostyczne. Modułu ABS nie wyciągamy. Podwójne gniazdo (jedno obsługuje czujniki przednie, drugie tylne) modułu ETS PML jest oczywiście opisane. Każdy pin ma swój widoczny numer. Co prawda ludzie w moim wieku do ich odczytania potrzebują gigantycznej lupy ale zawsze to jakaś pomoc. Po przekręceniu stacyjki, mierzymy oporność między pinami:

czujnik lewy przód - prawe gniazdo modułu: pin 10 i 30
czujnik prawy przód - prawe gniazdo modułu: pin 13 i 34
czujnik lewy tył (można zmierzyć pod tylną kanapą) - lewe gniazdo modułu: pin 31 i 32
czujnik prawy tył (można zmierzyć pod tylną kanapą) - lewe gniazdo modułu: pin 29 i 30

Oporność powinna mieścić się w granicach 0,7 - 2,2 KΩ. Moje czujniki z przodu miały po 0,92, czujnik lewy tył 1,9 a prawy tył, nie wykazywał oporności.

7. Dlaczego Carsoft wskazywał błąd prawego tyłu a SD wyłącznie lewego przodu ?
Też chciałbym to wiedzieć ;-)

8. Czy mój ABS udało się naprawić ?
Tak. Wystarczyło wymienić czujnik prawego tyłu. Ale sama wymiana nie należy do przyjemnych. Mimo długotrwałego "nasączania" WD40 łeb śruby odkręcanej na imbus się ukręcił a sam stary czujnik trzeba było usunąć za pomocą szlifierki i wiertarki.

9. Wnioski końcowe
- nie kupuj czujników zanim nie zrobisz pomiarów oporności tego co masz.
- nie sugeruj się jedynie tym co wypluwa oprogramowanie - zrób pomiary. Oprogramowanie SD nie wykazało błędu prawego tyłu.
- nie baw się w wymianę czujnika jeśli nie masz szlifierki, punktaka, ostrego wiertła do metalu i kompletu wykrętaków
- kable czujników ABS są lutowalne.
- Carsoft się sprawdza.

Strona 2 z 2 Strefa czasowa UTC+02:00
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited
https://www.phpbb.com/