Warsztat

Opis naprawy wkładki zamka (W123 i inne)

Przed przystąpieniem do napraw i ustawień w przypadku dostosowywania wkładki do posiadanego klucza zalecam zaopatrzenie się w zapasowy egzemplarz (na części).
1. Wyciąganie klamki
Rozmiar: 46945 bajtów

2. Wyciągnięcie wkładki
Mając na wierzchu klamkę rozkładamy ją na czynniki pierwsze ;).
Na rysunku poniżej (fotka 15.jpg) widzimy 'trzpień', który należy wybić przy pomocy np. cienkiego gwoździa. Należy pamiętać (po wybiciu tego „trzpienia”), że na końcówce wkładki jest sprężynka i należy uważać aby jej nie zgubić oraz najlepiej zapamiętać jej ułożenie początkowe. Z drugiej strony wkładki powinna być plastikowa podkładka/uszczelka. Widoczne one (sprężynka i podkładka) są na fotce 19.jpg.

Rozmiar: 50309 bajtów
Fotka 15.

Wkładkę wyciągamy delikatnie, aby nie pogubić części (zwłaszcza sprężynek). Najlepiej jeśli posiadamy klucz, który wchodzi w zamek (fotka 12.jpg).

Rozmiar: 43504 bajtów
Fotka 12.

Rozmiar: 27916 bajtów
Fotka 19.
Rozmiar: 43390 bajtów
Fotka 16.

Jeżeli mamy zapasową wkładkę lub postanowimy kupić nową należy pamiętać, że są 2 rodzaje wkładek. Różnią się końcówkami (fotka 17.jpg i 18.jpg)-jedna kwadratowa, a druga kolista.
Można się zdziwić, bo nie pasuje ;).

Rozmiar: 29836 bajtów
Fotka 17.
Rozmiar: 27916 bajtów
Fotka 19.


3. Ustawianie zapadek

Wyciągamy zapadki i sprężynki (jeśli klucz pasuje, to zapamiętujemy kolejność w jakiej były włożone). Następnie czyścimy dokładnie cały zamek np. w benzynie (wkładka, sprężynki, zapadki). (fotka 4.jpg)

UWAGA!
Po wyczyszczeniu ani w trakcie składania zamka nie oliwimy mechanizmu (zamki nie skrzypią ;P a brud będzie się zbierał i zanieczyszczał mechanizm).

Czasem wystarczy zwykłe wyczyszczenie wkładki i problem z otwieraniem zamka za pomocą czegokolwiek po prostu zniknie. Taki stan rzeczy jest spowodowany niemożnością zatrzaskiwania zapadek, przez zanieczyszczone sprężynki, które po prostu 'nie mają siły'.

Rozmiar: 27746 bajtów
Fota 4.
Przyglądamy się wnętrzu klamki (fotka 2.jpg) czy nie ma zniszczonych ścianek. Jeżeli ścianki są zniszczone należy koniecznie wymienić taką klamkę (dostępne na giełdach-uwaga na stan). Wymiana zapobiegnie łatwemu włamaniu się do auta-przekręceniu zamka 'na siłę'. Zniszczone ścianki są najprawdopodobniej śladem po takiej próbie.

Rozmiar: 37960 bajtów
Fotka 2.

Po wyczyszczeniu składamy zamek.

Wariant 1 - mamy pasujący klucz:

Wkładamy sprężynki i zapadki w odpowiedniej kolejności.

Rozmiar: 34500 bajtów
Fotka 5.

Sprawdzamy, czy po włożeniu klucza we wkładkę zapadki nie wystają i tworzą idealną płaszczyznę.

Rozmiar: 42915 bajtów
Fotka 11.

Jeżeli tak jest to umieszczamy wkładkę (klucz cały czas w środku) w klamce i sprawdzamy, czy obraca się bez problemu. Jeśli jest OK., to składamy zamek (opis niżej), jeżeli nie to przechodzimy do wariantu 2.

Rozmiar: 43504 bajtów
Fotka 12.


Wariant 2 - dostosowanie zapadek:

Jeżeli któraś z wkładek wystaje(fotka 9.jpg), to wkładamy w jej miejsce inną zapadkę (ze sprężynkami!!) – warto mieć zapas. Szukamy odpowiedniej zapadki aż do skutku ;)

Rozmiar: 31493 bajtów
Fotka 9.

Jeżeli nie mamy odpowiedniej zapadki, wtedy bierzemy najbardziej pasującą i spiłowujemy od wewnątrz tyle metalu , aby zaczęła pasować. (fotka 13.jpg i 14.jpg)

Rozmiar: 20172 bajtów
Fotka 13.

Rozmiar: 20210 bajtów
Fotka 14.

To z której strony piłujemy zależy od tego, z której strony wystaje zapadka po włożeniu klucza. Jeśli wystaje od strony, od której została zapadka włożona to piłujemy wg wskazania na fotce 13.jpg , jeżeli wystaje z drugiej strony, to piłujemy wg wskazania na fotce 14.jpg.

W ten sposób doprowadzamy do stanu dokładnego spasowania zapadek (oczywiście gdy jest wsadzony klucz!). (fotka 11.jpg i 12.jpg-patrz wariant 1). Umieszczamy wkładkę (klucz cały czas w środku) w klamce i sprawdzamy, czy obraca się bez problemu.


4. Składamy zamek

Umieszczamy wkładkę w zamku (pamiętamy o plastikowej podkładce oraz sprężynce - fotka 19.jpg w pkt.2).
Składamy (wbijając 'trzpień'- fotka 15.jpg w pkt.2 ) klamkę – łącząc końcówkę zapadki z drążkiem obrotowym. Sprawdzamy, czy zamek działa, czy sprężynka ustawia zamek w pozycji wyjściowej po przekręcaniu w obu kierunkach. Próbując kręcić drążkiem sprawdzamy, czy zapadki trzymają gdy klucz jest wyciągnięty z zamka.

Montujemy klamkę do drzwi (odwrotnie do demontażu ;) ).

5. Zamek bagażnika i stacyjka

Jeżeli chodzi o ustawianie wkładek w bagażniku i stacyjce, to odbywa się to analogicznie jak w przypadku klamek.
W zamku bagażnika jest na końcu wkładki sprężynka(jak przy klamce) oraz kuleczka ! Trzeba pamiętać o tej kuleczce, żeby nie zgubić i zwrócić uwagę gdzie była (to widać)-niestety nie mam fotki.
Mechanizmu stacyjki dokładnie nie znam, ale zasada ta sama.


Autor Łysy2.