Dlaczego właściwie „Strichacht”?

Zdarza się, że pyta się nas skąd właściwie bierze się nazwa „Strichacht (/8 )”. Poza tym zdarza się również, że miewamy kłopoty z przypisaniem oznaczeń W114 lub W115 do konkretnego modelu.

Spróbujemy tutaj wyjaśnić to po trosze. Oznaczenie „/8” odnosi się do daty premiery modelu: 1968. Miało to na celu odróżnienie nowego modelu „/8” od modeli poprzednich, noszących częściowo identyczne oznaczenia, np. by móc odróżnić 200D/8 od 200D Heckflosse.
Oznaczenie „/8” pojawiało się tylko i wyłącznie na papierze, nigdy jako oznaczenie (szyld) na aucie…

Co oznaczają W114 i W115?

Także i wyjaśnienie zasady oznaczania modeli /8 jest proste: wszystkie auta z jednostkami sześciocylindrowymi, bez różnicy czy limuzyny, czy coupe, oznaczane są jako typoszereg W114; wszystkie auta z jednostkami cztero- i pięciocylindrowymi – typoszereg W115.
Prawdopodobnie planowano, jak to było w przypadku Heckflosse (Skrzydlak), produkcję równolegle dwóch typoszeregów aut, z lekko zróżnicowanym nadwoziem dla modeli cztero- lub sześciocylindrowych. Nie zrealizowano tych zamierzeń, jednak oba oznaczenia typoszeregów pozostały…


Na pewno nie mają oznaczenia typoszeregów nic wspólnego z seriami, latami produkcji modelu /8 czy nadwoziami (limuzyna/coupe), jak często się przypuszcza.

Serie modelu /8

Zasadniczo /8 dzieli się na dwie serie, nazwane Serią 1 oraz Serią 2. Jednak podczas produkcji Serii 1 wprowadzono tak wiele zmian, że znawcy modelu dzielą ją na trzy etapy: Seria 0,5; Seria 1; oraz Seria 1,5. Wszystkie zmiany mające miejsce podczas produkcji modelu /8 znajdują się poniżej (bez gwarancji;)

Seria 0,5 – zmiany podczas produkcji
· Kwiecień 1968
wyżej umieszczony podłokietnik w drzwiach kierowcy
· Czerwiec 1968
zmieniony zawór ogrzewania
· Lipiec 1968
dwie dysze spryskiwaczy zamiast jednej
· Grudzień 1968
lusterko wewnętrzne w limuzynie w czerni zamiast chromowanego
· Styczeń 1969
dostępna za dopłatą pięciostopniowa skrzynia dla modeli sześciocylindrowych
· Luty 1969
rozkładane siedzenia seryjnie
· Kwiecień 1969
premiera /8 Coupe
· Maj 1969
zmiany przedniej części auta (szersze atrapa chłodnicy „grill” oraz sama chłodnica, akumulator umieszczony na skos zamiast prostopadle do osi auta, zmieniony zbiornik płynu do spryskiwaczy)
zmienione przełożenie tylnego mostu z 4,08 do 3,92 dla modeli z benzynowymi silnikami czterocylindrowymi

Seria 1 – zmiany wprowadzone w sierpniu 1968
· deska rozdzielcza o innej strukturze
· model 250 z drewnianymi elementami (blendami) na desce rozdzielczej oraz większą, wyłożoną folią pokrywą głośnika
· wprowadzenie podświetlenia dla sterowania wentylacją oraz schemat DEF (odmrażanie przedniej szyby)
· schowek przed pasażerem w desce rozdzielczej podświetlany seryjnie
· konsola środkowa jednoczęściowa z powiększoną popielniczką (nie dla aut wyposażonych w klimatyzację), nowy rysunek słojów, miękka konsola
· model 250 z wykładziną dywanową na ściankach bocznych konsoli (nie dla aut wyposażonych w klimatyzację)
· gałki sterująca fletnerkami mocowane na wcisk (uprzednio przykręcane), karbowane dookoła i ze zmienionym licem
· podłoga oraz progi z wykładziną dywanową zamiast maty gumowej
· półka pod tylną szybą wyłożona seryjnie wykładziną dywanową
· nowe boczki drzwiowe z miękką gąbką z PCW zamiast waty szklanej
· listwa chromowana tylko na kieszeniach (zamiast na boczkach drzwiowych) z przodu i z tyłu
· kolory wnętrza: beż i szary z lekkim metalicznym połyskiem
· obicie tylnych ścianek siedzeń z paskami (nie dla tapicerki skórzanej)
· tapicerka wezgłowia i oparcia siedzeń pikowana (nie dla tapicerki skórzanej)
· lusterko prawe zewnętrzne mocowane na błotniku (wyposażenie dodatkowe)
· materiał w karo dla obicia koniakowego (tylko Coupe)
· światła awaryjne (kierunkowskazy) seryjnie
· podnośnik samochodowy z wbudowaną korbą
· możliwość wyjęcia kluczyka ze stacyjki tylko w pozycji 0 (uprzednio również w pozycji 1)


Seria 1 – zmiany podczas produkcji
· Październik 1969
Becker Mexiko Olympia Casette Stereo (radioodbiornik mono z odtwarzaczem kasetowym stereo), Becker Europa Stereo – pierwszy radioodbiornik stereo
· Listopad 1969
modele sześciocylindrowe z przełożeniem tylnego mostu 3,69 zamiast 3,92 (z skrzynią pięciostopniową 3,92 zamiast 4,08 )
· Styczeń 1970
korbka podnośnika szyb mocowana na wcisk z zawleczką (wcześniej przykręcana)
listwa chromowana słupka C o zmienionym kształcie (tylko limuzyna)
· Czerwiec 1970
reflektory halogenowe H1 montowane w reflektorze głównym, jako wyposażenie dodatkowe (wcześniej za dopłatą reflektory dalekosiężne montowane w miejscu przeciwmgłowych, wtedy przeciwmgłowe montowane w dodatkowej obudowie)
· Lipiec 1970
tapicerka welurowa jako wyposażenie dodatkowe, tylko dla Coupe
· Sierpień 1970
korek wlewu oleju szybkozamykalny (ręcznie)
· Październik 1970
Startautomatic (automatyczne ssanie) dla modeli 200 i 220
dźwignia zmiany biegów miękka (obicie)
ramiona wycieraczek z kapturkiem (zakrywającym mocowanie) zamiast nakrętki kapturkowej
zmienione ułożenie przewodów hamulcowych z tyłu
· Listopad 1970
wyłącznik główny świateł zewnętrznych ze zintegrowanym sterowaniem światłami przeciwmgłowymi, jednocześnie zmienione położenie świateł pozycyjnych w reflektorach głównych i lampach tylnych
· Styczeń 1971
symetryczny zawór ogrzewania (???)
· Luty 1971
nowy lakier dla taksówek „hellelfenbein” (623) zamiast czarnego (040)
· Kwieciń 1971
Becker Mexico Cassette (takie jak Olympia, zmieniona nazwa)
· Maj 1971
numer podwozia przeniesiony z ramy na górną belkę poprzeczną (przy chłodnicy)
· Czerwiec 1971
oznaczenie położenia drążka zmiany biegów (dla skrzyni automatycznej) R-P-D-S-L zamiast R-P-4-3-2
· Sierpień 1971
kratownica chłodnicy z tworzywa sztucznego zamiast blachy (W115) względnie odlewu aluminiowego (W114)
· Październik 1971
Ogrzewanie tylnej szyby z wyłącznikiem czasowym

Seria 1,5 – zmiany wprowadzone w kwietniu 1972
· nowe kolory nadwozia jak żółty (gelb) lub czerwony (signalrot), niektóre stare kolory wciąż dostepne
· kolory obić tapicerskich i elementów wykończenia wnętrza zupełnie zmienione
· elementy z tworzyw sztucznych deski rozdzielczej wykonane teraz z marszczonego materiału MB-Tex
· nowe materiały obiciowe
· zmieniony design boczkow drzwiowych, lepiej wykonczony
· dywaniki podłogowe w identycznych barwach jak boczki drzwiowe
· dla modeli 250 do 280CE obicie dywanowe konsoli środkowej pociagnięte wyżej, zostały niezakryte okolice prowadnic siedzeń (nadal brak dywaników w tych miejscach dla modeli wyposażonych w klimatyzację)
· maskownica (na konsoli środkowej) mocowania drążka zmiany biegów dla automatu wykonana z tworzywa sztucznego (wcześniej chrom)
· zagłówki z ogranicznikiem-zapadką
· zmieniony błotnik przedni w okolicy grilla
· noga lusterka wawnętrznego czarna (wcześniej chrom, tylko dla Coupe)
· zamek stacyjki z klapka zasłaniającą wejście klucza (jak przy zamkach drzwiowych)
· szyba przednia ze szkła wielowarstwowego seryjnie
· tryb pracy przerywanej wycieraczek
· wciskany wyłącznik świateł awaryjnych (Tippkontakt)
· gruntownie zmienione wspomaganie kierownicy (wyposażenie dodatkowe)
· przód nowych modeli 280 bez podpory ściany przedniej auta
· ukośna belka maski silnika z zagłębieniem na obudowę filtra powietrza dla modeli 280 i 280C
· pokrywa skrzynki bezpieczników przykręcana zamiast wciskanej
· wprowadzenie modeli 280, 280E, 280C oraz 280CE
· wprowadzenie modelu 250 z silnikiem 2,8 litra w Europie (wcześniej wersja silnikowa dostępna tylko w USA)
· wychodzą z oferty modele 250 (2,5), 250C (2,5) oraz 250CE

Seria 1,5 – zmiany podczas produkcji
· Czerwiec 1972
reflektory halogenowe H4 zamiast H1 (wyposażenie dodatkowe)
· Lipiec 1972
wycieraczki ze spryskiwaczem reflektorów głównych (wyposażenie dodatkowe)
· Październik 1972
stelaż siedzeń z wbudowanym wygodnym podbiciem tapicerki (modele 200D do 230)
zmienione przeszycie (?) tapicerki skórzanej (dla modeli od 250 do 280E od początku produkcji)
węższy pedał hamulca awaryjnego (ręcznego)
automatyczne pasy bezpieczeństwa (napinane), wcześniej statyczne
zagłówki dostępne tylko parami
brak oznaczenia (szyldu) „Automatic”
· Listopad 1972
zegar kwarcowy
· Luty 1973
miękkie, bezpieczne koło kierownicy
dźwignia (prawdopodobnie zmiany biegów) przy kierownicy czarna zamiast chromu
zbiornik płynu do spryskiwaczy bez oznaczenia „VDO”
wprowadzenie pakietów „Taxi International”
Becker Mexico Cassette – radiomagnetofon w pełni stereofoniczny, wcześniej odtwarzacz kasetowy stereo i radioodbiornik mono
Becker Grandprix Stereo
· Marzec 1973
przednie zagłówki seryjnie
automatyczne pasy bezpieczeństwa seryjnie
brak kanapy przedniej (zamiast siedzeń) na liście wyposażenia dodatkowego
duże, tylne światło przeciwmgłowe z tworzywa sztucznego

Seria 2 – zmiany wprowadzone w sierpniu 1973
· przednia tablica rejestracyjna przeniesiona na zderzak
· maskownica z tworzywa sztucznego pod przednim zderzakiem (Haifischmaul – szczęka rekina) zamiast listwy ozdobnej (200D do 230) lub podwójnego zderzaka (250 do 280CE)
· grill szerszy i bardziej płaski, cokół gwiazdy MB znacznie mniejszy
· lotki chroniące przed brudem na słupkach A
· rynienki dachowe z krawędziami z tworzywa sztucznego
· profil odprowadzający wodę w ramie chromowanej szyby tylnej
· brak fletnerek w drzwiach przednich (limuzyna)
· duże, regulowane od wewnątrz lusterka zewnętrzne oraz powiększone szyby w drzwiach przednich; wydrążenie (zagłębienie) w górnej części boczków drzwiowych odpowiednio zmienione (do nowej szyby); w Coupe nowe lusterka zewn. mocowane w tylnym rogu fletnerek (nieotwieralnych)
· lusterko prawe (wyposażenie dodatkowe) przeniesione z błotnika na drzwi (identyczne z lewym, również regulowane od wewnątrz)
· kontrolki ładowania akumulatora, rezerwy paliwa oraz hamulców z symbolami zamiast opisu, szersza kontrolka świateł drogowych
· drewno na desce rozdzielczej bardziej odporne (lepiej zabezpieczone)
· mankiet drążka zmiany biegów (skrzynia manualna) gładki (wcześniej pomarszczony miech)
· tylne światła żebrowane, w całości z tworzywa sztucznego
· rączka pokrywy bagażnika poszerzona
· czcionka oznaczenia modelu (szyldu) większa i bardziej kanciata
· nowe zderzaki (spełniające przepisy odnośnie kolizji) dla USA
· skrzynia automatyczna wyposażona w konwertor momentu obrotowego zamiast sprzęgła hydraulicznego (ruszanie z drugiego biegu)
· silnik wycieraczek zmniejszony i z plastikową obudową
· wskaźnik temperatury cieczy chłodzącej elektryczny dla wszystich modeli
· gaźnik (dla silników czterocylindrowych) położony niżej (głębiej) wskutek zintegrowania miski olejowej (?)
· oświetlenie schowka w desce rozdzielczej tylko przy włączonej stacyjce
· mniejsze wyłączniki krańcowe w drzwiach
· lepsze oświetlenie bagażnika
· brak modelu 220 (benzynowego) w ofercie
· nowy silnik czterocylindrowy 230.4
· zmieniona nazwa modelu sześciocylindrowego z 230 na 230.6
· nowy diesel 240D
· nowa numeracja podwozia modeli Serii 2 zaczynająca się od:
100.000 dla modeli 250, 280, 280E, 250C, 280C, 280CE,
200.000 dla modeli 200D, 200, 230.6,
400.000 dla modelu 220D

Seria 2 – zmiany podczas produkcji
· Grudzień 1973
oparcia przednich siedzeń 20mm wyższe
· Luty 1974
lakiery metaliczne dostępne również dla limuzyny jako wyposażenie dodatkowe (wcześniej tylko dla Coupe)
· Marzec 1974
stacyjka z czarną maskownicą
· Maj 1974
maska silnika z dwoma zaczepami zabezpieczającymi
· Czerwiec 1974
ścianka grodziowa między komorą silnika a kabiną z wgłębieniem na zmienioną pompę spryskiwaczy
Guertelreifen (?) seryjnie
zamek wlewu paliwa seryjnie
· Lipiec 1974
wprowadzenie modelu 240D 3.0
zmienione przeszycia (?) na tapicerce welurowej i skórzanej także w Coupe
· Sierpień 1974
antena do radia z tyłu (dla modeli od 200D do 250 od Listopada 1974 znów z przodu)
podgrzewane siedzenia dostępne jako wyposażenie dodatkowe
· Grudzień 1974
tapicerka welurowa dostępna dla limuzyny jako wyposażenie dodatkowe (dla modeli 280 i 280E dostępna początku produkcji)
· Luty 1975
wspomaganie kierownicy seryjnie dla modeli od 280 do 280CE
· Marzec 1975
Becker Monza Cassette
· Czerwiec 1975
wyłozone filcem (Nadelfilz – specjalisyczny filc używany to tapicerek, nie tylko samochodowych) podszybie z tyłu oraz pod siedzeniami
· Styczeń 1976
niedostępna skrzynia pięciostopniowa
Becker Monza Cassette Kurier, Becker Europa Kurier

Autor: Misiek

 

 

Categories: Bez kategorii, Historia MB

Comments are closed.

  • MB/8 Club Poland