When it comes to Replica Watches, quality matters most. A Rolex Replica gives you the prestige look, while Reptime brings together collectors who value affordability and authenticity in design. Perfect for anyone who appreciates timeless style without breaking the bank.

Kupujesz używane auto? Sprawdź co mówią liczby.

Nie kupuj grata! Naucz się odczytywać numery nadwozia. Niestety często można trafić na auta, które w swoim długim żywocie poddane były wielu przeróbkom przez co prezentują się kompletnie inaczej niż w momencie opuszczenia fabryki… Inny silnik? Skrzynia manualna zamiast automatycznej? Zmieniony kolor? Braki wyposażeniu? Oględziny wymarzonego Mercedesa należy rozpocząć od sprawdzenia nr identyfikacyjnego VIN (VIN czyli Vehicle Identification Number 🙂 ). Będziesz wiedział drogi czytelniku, czy informacje ukryte w liczbach pokrywają się z rzeczywistym stanem auta….

Obecny VIN:

WDB 126 020 1A 405312 – VIN od lipca ’83 roku
__\____\____\__\_\___\
___1___2___3__4_5___6

1. ŚWIATOWY SYMBOL PRODUCENTA:
Pierwsze trzy litery: WDB, czyli Mercedes-Benz

2. KOD PRODUKCYJNY TYPU:
Pierwsze trzy cyfry:
168 – A klasa A140-A190 CDI/Turbodiesel od 1997 r.
201 – 190-190D E/D 2.5/D 2.5 Turbo/E 2.6/E 1.8 od 1982 do 1993 r.
202 – C klasa C180-C280 Diesel/Kompresor/Turbodiesel/CDI/T od 1993 do 2000 r.
203 – C klasa nowa C180-C320 CDI/Kompresor/T/4matic od 2000 r.
123 – 200-300 E/D/TD/C/CE od 1976 do 1986 r.
124 – 200-500 E/D/TD/C/CE/4matic od 1985 do 1996 r.
210 – E klasa E200-E430 /Diesel/Kompresor/Turbodiesel/CDI/T/4matic od 1995 r.
126 – S klasa 260-560 SE/SEL/SEC od 1979 do 1992 r.
140 – S klasa 300-600 SE/SEL/SEC od 1990 do 1999 r.
220 – S klasa S320-S600 CDI/lang/Pullman od 1998 r.
107 – SL 280-560 od 1972 do 1989 r.
129 – SL 300-600 od 1989 r.
215 – CL CL500-CL600 od 1999 r.
170 – SLK SLK200-SLK320 Kompresor od 1996 r.

3. MODEL AUTA:
Kolejne trzy cyfry:
wybrane przykłady najpopularniejszych w Polsce aut:
168: 031 – A 140; 033 – A 160; 008 – A 170 CDI
201: 024 – 190 E; 029 – 190 E2.6; 122 – 190 D; 126 – 190 D 2.5; 128 – 190 D 2.5 turbo
202: 018 – C 180; 023 – C 230; 024 – C 260 kompresor; 120 – C 200 D; 125 – C 250 D; 035 – C 180; 006 – C 220 CDI
123: 020 – 200; 023 – 230; 223 – 230 E; 033 – 280 E; 120 – 200 D; 126 – 220 D; 123 – 240 D; 130 – 300 D
124: 020 – 200; 021 – 200 E; 120 – 200 D; 080 – 200 T; 180 – 200 TD; 125 – 250 D; 130 – 300 D; 193 – 300 TD turbo
210: 035 – E 200; 055 – E 320; 072 – E 420; 006 – E 220 CDI; 020 – E 300 D; 017 – E 290 turbo D; 016 – E 270 CDI
126: 020 – 260SE: 021 – 280 S; 022 – 280 SEL; 037 – 500 SEL; 039 – 560 SEL; 045 – 560 SEC;
140: 032 – 300 SE; 033 – 300 SEL; 050 – 500 SE; 051 – 500 SEL; 056 – 600 SE
220: 070 – S 430; 178 – S 600; 028 – S 400 CDI

4. UKŁAD KIEROWNICZY:
Kolejna jedna cyfra:
1 – lewostronny;
2 – prawostronny;
5 – lewostronny (prod. poza Niemcami);
6 – prawostronny (prod. poza Niemcami)

5. ZAKŁAD PRODUKCYJNY:
Kolejna jedna litera:
A, B, C, D, E – Sindelfingen/ Niemcy
F, G, H – Bremen/ Niemcy
I, K, L, M, N – Woerth/Niemcy
P, R, S – Duesseldorf/Niemcy
U – Manheim/Niemcy
V,W – Gaggenau/ Niemcy
X- Graz/Niemcy
J – Rastatt/Niemcy

6. NUMER PRODUKCYJNY KOLEJNEGO EGZEMPLARZA:
Kolejne ostanie 6 cyfr.

Starszy numer karoserii i starszy VIN:

123 043 12 007505 – numer od ’60 do ’80 roku
__\___\__\_\___\
__2___3__4_5___6

WDB 123 243 12 001522 – numer VIN od ’80 do lipca ’83 roku
__\____\____\__\_\___\
___1___2___3__4_5___6

1.ŚWIATOWY SYMBOL PRODUCENTA:
Pierwsze trzy litery: WDB, czyli Mercedes-Benz

2. KOD PRODUKCYJNY TYPU:
Pierwsze trzy cyfry:
107 – 280-560 SL/SLC/5.0 od 1972 do 1989 r.
108 – 250-300 S/SE/SEb/SEL/3.5/4.5 od 1965 do 1972 r.
109 – 300 SEL/3.5/4.5/6.3 od 1965 do 1972 r.
110 – 190-230 Dc/D od 1961 do 1968 r.
111 – 220-280 SE/SEb/3.5 od 1961 do 1971 r.
113 – 230-280 SL od 1961 do 1971 r.
114 – 230-280 E/C/CE od 1968 do 1976 r.
115 – 200-240D 3.0 od 1968 do 1976 r.
116 – 280-450 S/SE/SD/SEL/6.3 od 1972 do 1980 r.
123 – 200-300 E/D/TD/C/CE od 1976 do 1986 r.

3. MODEL AUTA:
Kolejne trzy cyfry:
wybrane przykłady najpopularniejszych w Polsce aut:
107: 042 – 280SL; 044 – 450SL; 045 – 380SL; 046 – 500 SL; 048 – 560SL, 022 – 280SLC; 024 – 450SLC; 025 – 380SLC; 026 – 500SLC
108: 012 – 250S; 014 – 250SE; 015 – 300SEb; 016 – 280S; 018 – 280SE; 019 – 280SEL; 067 – 280SE 4.5; 068 – 280SEL 4.5
109: 015 – 300SEL; 016 – 300SEL/8; 018 – 300SEL 6.3; 056 – 300SEL 3.5, 057 – 300SEL 4.5
110: 010 – 190c, 200; 110 – 190Dc, 200D; 011 – 230
111: 010 – 220b; 012 – 220Sb; 014 – 220SEb; 010 – 230S;
114: 015 – 230/230.6; 010 i 011 – 250; 060 – 280; 062 – 280E; 021 i 023 – 250C; 022 – 250CE; 073 – 280C; 072 – 280 CE
115: 015 – 200; 010 – 220; 017 – 230.4; 115 – 200D; 110 – 220D; 117 – 240D; 114 – 240D 3.0
116: 020 – 280S; 024 – 280SE; 025 – 280SEL; 028 – 350SE; 029 – 350SEL; 032 – 450SE; 033 – 450SEL; 036 – 450SEL 6.9; 120 – 300SD Turbodiesel

4. UKŁAD KIEROWNICZY:
Kolejna jedna cyfra:
1 – lewostronny
2 – prawostronny
5 – lewostronny (prod. poza Niemcami);
6 – prawostronny (prod. poza Niemcami)

5. RODZAJ SKRZYNI BIEGÓW:
Kolejna jedna cyfra:
0 – manualna
2 – automatyczna

6. NUMER PRODUKCYJNY KOLEJNEGO EGZEMPLARZA:
Kolejne ostanie 6 cyfr.

GDZIE SZUKAĆ NUMERU NA KAROSERII I TABLICZEK ZNAMIONOWYCH?

Gdzie odnajdziemy numer identyfikacyjny VIN w Mercedesach?

w modelach 110 na podłużnicy pod filtrem powietrza
w modelach 108,109,114 i 115 na wzmocnieniu przed chłodnicą obok rygla maski;
w modelach 116,123 i 126 na środku ściany czołowej w komorze silnika;
w modelach 124 i 201 na ścianie czołowej w komorze silnika, po prawej stronie obok półki akumulatora;
w modelach 210 i 140 na ścianie działowej.

Tabliczka wygląda tak:

a)Starsza do ’80 roku:

b)Nowsza po ’80 roku:

Znajduje się ona na wzmocnieniu przed chłodnicą obok rygla maski.
Jest też tam jeszcze tabliczka lakierowana, z której można dowiedzieć się jakie autko powinno mieć wyposażenie dodatkowe.
Druga tabliczka wygląda tak (nie we wszystkich autkach jest taka):

Źródło – Szafir.
Całkowite przeredagowanie i uzupełnienie – Pioterek.

Comments are closed.

  • MB/8 Club Poland