When it comes to Replica Watches, quality matters most. A Rolex Replica gives you the prestige look, while Reptime brings together collectors who value affordability and authenticity in design. Perfect for anyone who appreciates timeless style without breaking the bank.

We wrześniu 1991 roku Mercedes-Benz otworzył przed nabywcami aut klasy wyższej nową, słoneczną perspektywę – podczas salonu samochodowego we Frankfurcie zaprezentował elegancki kabriolet serii 124, która od 1993 roku znana była jako Klasa E. Tym samym po ponad 20-letniej przerwie w ofercie producenta znów pojawił się otwarty model z czteroosobową kabiną. W dzisiejszej gamie Mercedes-Benz ten rodzaj nadwozia ma licznych reprezentantów w postaci kabrioletów Klasy C, Klasy E oraz Klasy S.

 
Nowy kabriolet klasy wyższej umiejętnie łączył przyjemność z jazdy pod gołym niebem z zaletami limuzyny serii 124 – imponował innowacyjną technologią, nowoczesną elegancją i perfekcyjnie wyważoną koncepcją ogólną. Od samego początku miał więc zadatki na klasyka.
Za bazę do budowy kabrioletu, wewnętrznie oznaczonego jako A 124, posłużyła seria 124 z nadwoziem coupe (C 124). Ponadto typoszereg ten występował jako limuzyna ze standardowym (W 124) i przedłużonym rozstawem osi (V 124) oraz kombi (S 124).

Otwarty wariant „124” trafił na rynek wiosną 1992 roku, początkowo w wersji 300 CE-24 Cabriolet. Tym samym Mercedes-Benz po 20 latach przerwy otworzył kolejny rozdział w bogatej historii czteroosobowych kabrioletów z gwiazdą. Ostatnim takim modelem był prekursor Klasy S, typoszereg W 111, w wersjach 280 SE Cabriolet oraz 280 SE 3.5 Cabriolet wytwarzany do 1971 roku. W międzyczasie tradycje otwartych Mercedesów nieprzerwanie podtrzymywał dwuosobowy roadster SL (najpierw seria 107, później 129).
Typoszereg A 124 pozostawał w ofercie do 1997 roku i w tym czasie znalazł 33 952 nabywców. Jego udaną karierę płynnie kontynuował model CLK Cabriolet, najpierw serii A 208 (1998-2003), a później A 209 (2003-2010). Od 2010 roku na rynku oferowane jest kolejne pokolenie Klasy E Cabriolet (typoszereg A 207).

Wyrafinowana technologia dla maksymalnego komfortu i bezpieczeństwa
Przy budowie kabrioletu na bazie serii 124 coupé inżynierowie ze Stuttgartu przeprowadzili szeroko zakrojone modyfikacje – aby nowy wariant był równie komfortowy i bezpieczny co pozostałe, otrzymał liczne usztywnienia konstrukcji nadwozia. W tym celu kompletnie przeprojektowano około 1000 części. Elementy strukturalne wyprodukowano z grubszej lub wysokowytrzymałej blachy stalowej.
Wszystkie sekcje podlegające dużym naprężeniom zostały dodatkowo wzmocnione poprzez dołożenie duplikatów części, zastosowanie blach węzłowych albo rozpórek – w tym poprzecznych wzmocnień znanych już z roadsterów serii 129. Ponadto, w lewej kolumnie przedniego zawieszenia, ramie przedniej szyby i bocznych wgłębieniach bagażnika znalazły się tłumiki drgań, ograniczające irytujące wibracje występujące w samochodach z otwartym nadwoziem.

Kompletna lista modyfikacji nadwozia sprawiła, że Cabriolet był nie tylko komfortowy, ale i równie bezpieczny co pozostałe wersje nadwoziowe w przypadku zderzenia czołowego, bocznego lub uderzenia w tył. Aby zapewnić odpowiednią ochronę w razie dachowania i stworzyć solidną konstrukcję w obszarze podatnym na deformację, przednie słupki były zespawane z metalowymi profilami. Model otrzymał również automatyczny pałąk przeciwkapotażowy. Jego składany miękki dach ważył 43 kg i korzystał z 27-częściowego mechanizmu łączników z 34 przegubami. Po złożeniu zabierał jedynie 80 l przestrzeni bagażowej, dzięki czemu kabriolet serii 124 wciąż mógł pomieścić wystarczającą ilość ładunku.

Produkcja samochodu w fabryce Mercedes-Benz w Sindelfingen ruszyła w 1992 roku, początkowo w wersji 300 CE-24 Cabriolet, zasilanej 3-litrową, rzędową „szóstką” mocy 162 kW (220 KM) osiąganej przy 6400 obr./min. Do 1993 roku zbudowano 6343 egzemplarze modelu.
W czerwcu 1993 roku Mercedes-Benz zaprezentował odnowioną generację typoszeregu 124, a Cabriolet – podobnie jak pozostałe odmiany nadwoziowe – zyskał nazwę „Klasa E”. Przy okazji otrzymał przeprojektowane nadwozie i szereg nowych jednostek napędowych do wyboru. Lista dostępnych wariantów obejmowała czterocylindrowe modele E 200 Cabriolet (100 kW/136 KM) i E 220 Cabriolet (110 kW/150 KM), sześciocylindrowy E 320 Cabriolet (162 kW/220 KM) oraz flagowy E 36 AMG Cabriolet (200 kW/272 KM). Wcześniej dostępne wyłącznie za dopłatą, elektrohydrauliczne sterowanie dachem trafiło do wyposażenia seryjnego, a miękkie poszycie zaopatrzono w nową podsufitkę, zapewniającą jeszcze skuteczniejszą izolację termiczną i akustyczną.

Pierwsza Klasa E Cabriolet utrzymywała się w produkcji do 1997 roku. Spośród jej nabywców 15 380 zdecydowało się na warianty czterocylindrowe, a 18 572 – na modele sześciocylindrowe

Tekst i foto: Daimler

Comments are closed.

  • MB/8 Club Poland